…o poroznosti III

|

Galerija Aperto, Monpelje, Francuska
1 – 17. decembar 2017.

Izlagači: Lidija Delić, Nina Ivanović, Sava Knežević, Isidora Krstić, Iva Kuzmanović, Nemanja Nikolić i Marija Šević
Kustos: Milan Tutunović


„… o poroznosti“ su projekti međunarodne razmene između različitih aktera u oblasti savremene umetnosti iz Monpeljea u Francuskoj i Beograda u Srbiji. Ovi događaji imaju za cilj povezivanje različitih sfera savremenih umetničkih struktura, bilo neprofitnih ili institucionalnih. Projekat se odvija kroz izložbe i predavanja u Beogradu i Monpeljeu.

Prvi serijal izložbi („… o poroznosti I“ i „… o poroznosti II“) održan je u Beogradu u novembru 2016. godine u Umetničkom prostoru U10 i galeriji Podroom Kulturnog centra Beograda. Tokom prve faze, dvadeset četiri umetnika, profesora i studenata umetnosti iz Monpeljea i pokrajne Oksitani pozvani su da predstave svoje radove u beogradskim galerijama.

Druga serija izložbi održana je u Monpeljeu u decembru 2017. godine u galeriji Aperto. Članovi Umetničkog kolektiva U10 predstavili su niz novih produkcija pri izložbi „ o… poroznosti III“. Umetnički prostor U10 je nastao 2012. godine i vodi ga sedam umetnika koji kolektivno upravljaju galerijom. U10 je posebno uključen u podršku i promociju mladih umetnika kroz program izložbi, susreta i predavanja. „… o poroznost III“ je nastavak dijaloga između kolektiva U10 i Aperto, i kustosa Milana Tutunovića. Zasnovana je na pojmovima pejzaža i zajedničkog života. Za razliku od kolektiva Aperto, članovi U10 ne stvaraju kolektivne radove. Fokusirani su na individualnu umetničku praksu i zajedničko upravljanje umetničkim prostorom. Projekat kolektiva Aperto „Pejzaž“, predstavljen na izložbi „… o poroznosti I“ u Umetničkom prostoru U10 u Beogradu, predstavlja primer refleksije na kohabitaciju i zajedničko stvaralaštvo. To je polazna tačka dijaloga koja rezonuje u individualnim praksama umetnika iz kolektiva U10. Preispitati pejzaž? Ali kako? Ta pitanja otvaraju različita polja i mogućnosti, mentalnih perspektiva, želja za avanturama, istraživanja i kritičke refleksije. Pejzaž je istovremeno realan, opipljivi prostor, a ponekad i je čista mentalna projekcija ili fantazija. Kroz različite medije: crtež, sliku, video i instalaciju, umetnici kolektiva U10 pružaju pogled na porozni svet koji je naš.

Inicijator ovih događaja je umetnički direktor udruženja Cluster-101 i kustos Milan Tutunović. Za ovaj projekat predlaže razmišljanje o konceptu poroznosti kao pokretačkoj ideji, kao metafori za dijalog i umetničke razmene između Beograda i Monpeljea. Poroznost se pojavljuje kao fenomen povezan sa pasažima i fluktuacijama. Prethodno spomenuta refleksija razvijena je iz dela Valtera Benjamina, Žila Deleza i Feliksa Gatarija. Ovaj pojam se može učitati u različitim domenima i poljima misli. On je sazdan po principu reciprociteta između različitih galerijskih struktura, čime se omogućava razvijanje unakrsnih predloga s jedinstvenim i raznovrsnim pristupima. Umetnička razmena između udruženja, institucija ili umetničkih škola, postavlja pitanja savremenih likovnih praksi u ove dve zemlje. Ovo nije pitanje poređenja između dve zemlje, već poziv za dijalog i razmenu.

„Razmišljanja vezana za pojam poroznosti nadovezuju se na misli Deleza, Gatarija i Benjamina. Ovde nije u pitanju pokušaj sjedinjavanja ova dva razmišljanja, već naprotiv, reč je o utvrđivanju uzajamnih razlika. Pojam poroznosti oni različito shvataju. Za Deleza poroznost je stvar površine; ravna kao koža, u dve dimenzije. Kod Benjamina poroznost liči na napuljsku vulkansku stenu, trodimenzionalna je, čvrsta, ali puna prolaza i sunđeraste strukture. Delez smatra da su pore uzročnici frakcije suprotnosti, dok sa druge strane Benjamin vidi u njima komplementarnost oprečnih činilaca.“
Izvod iz teksta „… po poroznosti“ Milana Tutunovića.

Projekat „… o poroznosti“ nastavljen je u Galeriji Pre Carre-a ESBAMA-MoCo,pri kojoj je svoje radove izlagalo deset umetnika, profesora i studenata umetnosti iz Beograda i Novog Sada kao deo izložbe „… o poroznosti IV“.

Fotografije: N. Ivanović