Panjos: zatvorska umetnost Čikanosa

Kolekcija Renoa Leplat-Tortija

|

25. novembar – 12. decembar


Tradicija „paño“ („pañuelo“ znači maramica na španskom) počela je da se pojavljuje četrdesetih godina prošlog veka u kazneno-popravnim ustanovama zapadno-američkih država. U to vreme, dekoracija maramica je bila jedini način za meksičke zatvorenike da komuniciraju sa spoljnim svetom. I danas se panjosi šalju prijateljima i porodici umesto pisma, dok u nekim zatvorima maramice imaju i određenu monetarnu vrednost. Većina slika podseća na skice za tetovaže. Lobanje, klovnovi, lourajder automobili spuštenih karoserija i pinap devojke česti su motivi, dok teme variraju od religioznih do pornografskih, sa dekorativnim elementima poput grudi, plišanih meda, lobanja i jednoroga. Panjos zapravo pokazuju da čak i najžešći kriminalci mogu da nacrtaju i pošalju čestitku majci. Do nedavno, panjosi su bili nepoznati široj javnosti van zidina zatvora i ćelija. Pre pet godina, dok je proučavao život u zatvorima, umetnik i kolekcionar Reno Leplat-Torti otkrio je umetnost panjosa i od tada nastoji da ih sakupi što više. Njegova kolekcija sada broji više od 200 komada koje predstavlja na izložbama širom Evrope.

Tekst: Rik Beune, Vice