Bojana Stamenković
|
22. decembar – 14. januar
Ispod površine?!
Šta se krije ispod; gde se skriva naša istrajnost i upornost, koliko smo slobodne da je koristimo; jesu li osećaji marginalizacije i drugosti u svakoj od nas specifični na sebi svojstven način? Da li su ova pitanja vidljiva ili se nalaze ispod površine?
Ovo su bila ključna pitanja kojima sam se bavila u svojim poslednjim umetničkim istraživanjima. Rezultati istog koncentrisani su u dve tematske celine: prva koja problematiku istražuje kroz prvo lice i moje lično iskustvo, i druga koja se bavi tematikom patrijarhata u zabačenim, ruralnim područjima Balkana.
Moje lično istraživanje predhodno pomenutih pitanja rezultiralo je vizuelnim rešenjem pod nazivom „Ispod tepiha“, nastalom 2016. godine u Beču. Ono je prvenstveno participativnog karaktera sa naglašenom empatijskom crtom ka mojim koleginicama, za koje pronalazim da dele slične ili iste probleme kao ja. Saradnju ostvarujem sa koleginicama Isidorom Krstić, Ivanom Smiljanić, Nedom Nikolić i Mirjanom Đotunović, koje u tom trenutku deluju u Austriji. Time samo vizuelno rešenje ne predstavlja samo moj likovni rad i obraćanje publici, već ono želi da govori u ime zajednice i time povećava amplitudu problematika u kojoj se nalazimo. Ovaj vid udruženja, sestrinstva, na sebi poseban način ohrabruje nas same i otvara nova upitna polja u društvenim miljeima.
U drugom delu istraživanja se vraćam sećanjima iz devedesetih godina i pronalazim veoma bitan film u svom odrastanju – „Virdžina“ Srđana Karanovića. Uz feministicko čitanje pomenutog filma u doktorskoj disertaciji Suzane Milevske, ulazim u istraživanje fenomena rodne zamene koja je patrijahalno podstaknuta i izgrađena. Koristim scene iz filma u kojima postoje samo kadrovi ogoljenih planinskih predela i posmatram ih kao „klasičan“ prikaz pejzaža, kao jedan od najzastupljenijih motiva u zapadnoj (pretežno muškoj) istoriji umetnosti. Izvedeni motiv pejzaža prevodim sa klasičnog čitanja time što ga izvodim u mediju ženskih ručnih radova, i time postavljam ženu kao subjekta u prikazanoj sceni.
Sveobuhvatno istraživanje je izvedeno u medijima ženskih tradicionalnih ručnih radova (šivenje, vez i tkanje) koji svojim materijalitetom naglašavaju oblast mog istraživanja i rodnu karakteristiku postavljenih pitanja.
Fotografije: Nina Ivanović, Marija Šević