Ako tvoja budućnost nije moja

Nina Galić

|

15 – 30. avgust


Projekat „If your future is not mine“ („Ako tvoja budućnost nije moja“) predstavlja preispitivanje mogućnosti formiranja novog revolucionarnog subjekta danas. Projekat je razvijen tokom boravka na internacionalnom studio programu „Romanze mit der Revolution“ galerije ACC i grada Vajmara, Nemačka 2017/18. godine.

Dana 19. aprila 2016. godine, na zatvaranju Kongresa Komunističke partije u Havani, Fidel Kastro (1926-2016) se poslednji put obratio javnosti. Transfer liderstva je obavljen nesmetano, prenet na njegovog mlađeg brata Raula, koji je predstavio novi smer državne politike okrenute ka tržišno orijentisanom neoliberalizmu. Može se zaključiti da je Fidelovo pojavljivanje na kongresu u Adidas trenerci signal podrške tom novom putu, dezertirajući vojnu uniformu.

Ali, moguće je podstaći i drugačije tumačenje. Može se interpretirati kao Fidelov subverzivni akt podilaženja mlađim generacijama, nazvanim „underclass“ (ovaj termin se koristi, jer je blaži od termina „socijalno isključeni“ i njime se izostavlja ukazivanje na siromaštvo), koji udruživanjem u različitim oblicima aktivnosti, kao što su demonstracije, protesti ili nemiri, odražavaju svoje stavove, interese i ideale, time dajući odgovor društvu u kome se osećaju marginalizovano od političkog procesa; sve podržano tada aktuelnim promotivnim sloganom Adidasa „Your future is not mine“.

Pomenuta Adidasova kampanja 2016/17. godine, koja ukazuje na odlučno odupiranje distopijskoj budućnosti, snažno marširanje kroz depresivna i uznemirujuća scenarija budućnosti, samo je jedan od primera komercijalizacije potrebe za društveno-političkim promenama. Komodifikacija kontrakulture je primarna težnja savremenih ideoloških režima kulturne produkcije, ostavljajući iza sebe Homo Poseur-a koji će svojim životnim stilom dati jedan od mnogobrojnih opcija za preživljavanje. Kontrakultura je danas dominantna kultura. Ili se pak može tvrditi da je ova kampanja dokaz da Adidas ne zaboravlja svoje antifašističke principe i deluje u skladu sa njima?

Analizirajući značenja Fidelove Adidas trenerke, napravila sam uniformu za novog revolucionarnog subjekta od originalnih Adidas trenerki, čime se dodaje neizbežna premisa Adidasa i uloga korporativne moći u formiranju vrline (zasnovane na ulozi „Temple de la Raison“ u Francuskoj revoluciji), koji, koristeći ekonomsku motivaciju koju kapitalizam nadahnjuje, apsorbuje humanističke pokrete kao strategiju.

Sam čin šivenja uniforme za novog revolucionarnog subjekta pretpostavlja da revolucionarni subjekt postoji. Uniforma, ne u cilju uniformisanosti, već postavljanja u stanje akcije i prevazilaženje nemogućnosti političke subjektivizacije, što bi značilo prelazak iz društvene u političku sferu delovanja, naglašavajući da je politička subjektivizacija kolektivna. Uniforma sašivena od rasparčanih delova Adidas trenerki ukazuje da novouspostavljeni sistem neizbežno nasleđuje odlike prethodnog, zbog čega njegov razvoj treba posmatrati kao proces postajanja. Dodavanjem reči „IF“ (ako) naznačava se pitanje KADA?