Miloš Janjić (STEREOVIZIJA)
|
1. – 31. avgust
Koreni zainteresovanosti za umetničko istraživanje široke teme rada u kulturi i umetnosti se nalaze u prvim angažovanjima u autorskim radovima i saradnjama sa drugim umetnicima, tokom i neposredno nakon Miloševih studija.
Kreativno istraživanje ove teme se provlačilo i bivalo obrađivano kroz ranije autorske radove u formama fotografije, crteža i mini kolekcija video radova, koreografskih i kostimskih istraživanja „(S)nalazim se x RAD NA ODMORU”, „Moja soba je moja vladina kancelarija”, „(radnik) spreman na sve”, te se i u budućem radu očekuje fokus na ovaj fenomen koji je istovremeno bezvremenska tema, ali i tema sadašnjice. Stoga umetnik istražuje mogućnosti da je smešta u različite kontekste, fenomene i scenske/vizuelne slike.
Nakon što je savremeno plesno stvaralaštvo, uz druge izvođačke forme, uskraćeno za sredstva za sufinansiranje projekata u 2023. godini od strane Ministarstva kulture, i usled neobjašnjivog nepostojanja podrške sektoru kulture i kulturnoj sceni od strane Grada Beograda u 2024. godini, još jednom je pokazano da postoji sistemska devastacija kulture na više nivoa.
Godinama se spekuliše kako će se pri nekom od fakulteta umetnosti otvoriti katedra ili odsek za savremeni ples i performativne umetnosti, ali godinama mladi i umetnici/ce odlaze da se edukuju u inostranstvu. Ni Beograd, ni Srbija uopšte, nema državnu obrazovnu instituciju koja u svom programu ima studijski odsek za podršku i učenje iz opusa savremenog plesa, kao i mnogih drugih izvođačkih umetnosti (ulični teatar, fizički teatar, savremeni cirkus, lutkarsko pozorište, teatar objekata i eksperimentalni teatar, digitalni teatar…).
Te PLESTELIN i njegov program proizilazi kao komentar na:
- višegodišnje stagnirajuće (devastirajuće) uslove rada u kulturi, gde su osnovni modeli sufinansiranja uskraćeni, a gde prostori za umetnički rad nedostaju;
- nekompetentno i koruptivno upravljanje javnim resursima namenjenim kulturi, kao i odsustvo odgovornosti nadležnih organa da se pozabave strukturnim problemima;
- festivalizaciju, spektakularizaciju i glorifikaciju masovnih, skupih, namontiranih, hermetičkih i vankontekstualnih kulturno-umetničkih manifestacija koje se organizuju bez direktnog uključivanja struke i kompetentnih profesionalaca sa domaće umetničke scene, a koje diktiraju i nameću nerealistične vrednosti, kvalifikacije i norme;
- sveopštu nasilnu komercijalizaciju umetničkog rada zasnovanu na masovnoj proizvodnji i na agresivnim kapitalističkim usmerenjima ka tranziciji kulture u kreativnu industriju;
- nepostojeću infrastrukturu (i neodržavanje postojeće infrastrukture) za aktere savremene izvođačke scene, kao i na nepostojanje održivih modela za njeno obrazovanje, postojanje i funkcionisanje;
- izuzimanje studenata umetničkih fakulteta i akademija u procesima donošenja odluka, dok se prostori za njihovu dodatnu (paralelnu, stručnu, neformalnu, informalnu) edukaciju svode na intervencije i inicijative pojedinaca i manjih kolektiva;
- odsustvo uravnoteženog formiranja zdravog kritičkog odnosa i stava prema trenutnim društvenim situacijama pod pritiskom;
- iznimnu važnost postojanja kolektiva i prostora U10 na kulturnoj sceni (i prostora i kolektiva sličnim ovom).
Izvođačka umetnost se smešta u nekonvencionalnije prostore, u formatu privremene letnje samoorganizovane samoobrazovne škole, te deli principe, vrednosti, metode i prakse u multimedijalnim produktima. Koleginice i kolege (se) pozivaju na negovanje kolektivnih praksi, uz interdisciplinarno i krossektoralno delanje, sa svim akterima savremene umetničke i kulturne scene.
Ovom intervencijom (na samom modelu funkcionisanja galerijskih prostora) se radikalnije podržava i ohrabruje proces transformacije i unapređivanje institucionalnih i vaninstitucionalnih napora i programskih, kustoskih praksi da ažurno isprate potrebe savremenih umetnika i publike.
PLESTELIN je:
- zajednički otvoreno kreiran program nastao iz nužde za, pored postojećih, dodatnim formatima udruživanja, povodom stvaranja saradnji i prostora koji se iznova autogeneriše;
- platforma koja inicira da se kroz implementaciju inovativnih, a suptilnih ili nesvakidašnjih kolektivnih praksi podržavaju primeri osnaživanja saradničkih i nekompetetivnih modela rada;
- platforma za aktivno delovanje i program koji pretenduje da pokrene promišljanje zajedničkih modela razmene resursa (prostora, iskustva, veština i znanja, radova i umetničkih istraživačkih procesa) i ohrabruje neiscrpno eksperimentisanje i istraživanje u cilju zadovoljavanja (makar) dela potreba umetnica/ka i kulturnih radnica/ka;
- program koji doprinosi postizanju jednakih obrazovnih, radnih, socijalnih mogućnosti;
- jedna od mogućih spekulisanih sistemskih intervencija.
Nakon otvorenog poziva koleginicama i kolegama sa savremene izvođačke scene, obrazovan je jednomesečni program PLESTELINa, gde su uz predloge radova autora i autorki iz Srbije, stigli i oni od kolega/inica iz Hrvatske, Slovenije, Švajcarske, Nemačke, Rusije, Tajvana, što je ovom programu dodalo međunarodni karakter.
Raznovrstan program obuhvata više od 25 događaja, realizovanih od strane više od 30 autora/ki. Čine ga plesna izvođenja, performans, radionice (plesa, kolaža, angažovanog delanja), gostovanja festivala savremenog plesa, javno slušanje muzike iz savremenih plesnih predstava, promocija knjige o performans artu, pozorišne predstave, prikazivanje radova u nastajanju, zvučni i glasovni performansi, multimedijalne izložbe, otvoreni muzičko plesni džemovi, prikazivanje eksperimentalnih filmova…
Neki od saradnika/ca, umetnika/ca, kolega/inica koji će u okviru PLESTELINa realizovati, izvesti, prikazati svoje predložene projekte i potprograme su:
Domar Dragche i Mimzee; kolektiv Dajanini sin∞vi; kolektiv udruženja Praktikabl / festivala savremenog plesa i performansa POKRETNICA; kolektiv Performans art salona; Lidija Antonović i Nela Antonović (Teatar MIMART); Aleksandra Marković; Anisja Gavrilović i Đorđe Galić; Anđela Žugić, Nevena Lazić (Na_ulici), Olya Omelyanenko i BAM BAM Kolektiv; Lily Pellaud; Nadezda Chernova; #FFFFOO; Sharly Kornitskaya; Nevena Delić i Marija Mladenović; Nu Simakina; Olga Uzikaeva, Rade Obradović i Maksim Korolev; Aleksander Zain; Ivona Mitić i Lazar Tešić (Pozorište PATOS); Tanja Stefanović, Isidora Subić, Nađa Bjelanović (Inspire); BAŠ teatar; LUKSUZ produkcija; Mina Ćirić i Džepna trupa; Anton Gerzina; Viktor Konstantinović; Ana Simić; Isabel Soany; kolektiv Frendlikor; plesni kolektiv NEUT.
PLESTELIN kao ideja i rad će nastojati da i ubuduće obrazuje i poprima (i istovremeno propituje) različite (ne)formate (platforma, prostor, festival, kolektiv) kojima će kreirati i zagovarati programe, intervencije i radove koji podržavaju razvoj alternativnih sistema rada izvođačkih i multimedijalnih umetničkih praksi nedovoljno razvijenih u Srbiji. Promovisaće decentralizaciju, distribuciju i dostupnost umetnosti, mogućnost učešća i treniranje lične odgovornosti za stvaranje umetničkog dela, kao i stvaranje okruženja podrške za marginalizovane i diskriminisane grupe, i biti osnova za promišljanje novih oblika zajedništva, solidarnosti i društveno-političkog delanja.
Projekat PLESTELIN, u okviru godišnjeg programa Umetničkog prostora U10, realizuje se u koprodukciji platforme STEREOVIZIJA i Umetničkog prostora U10, uz podršku STANICE Servisa za savremeni ples i KC Magacin.
Miloš Janjić