Driton Selmani
kustoskinja: Lora Sariaslan
|
26. septembar – 26. oktobar
„Umetnost je jedina ozbiljna stvar na svetu. A umetnik je jedina osoba koja nikada nije ozbiljna.“
Samostalna izložba multivalentnog kosovskog umetnika Dritona Selmanija bavi se pitanjem uloge humora, preispitujući njegov kapacitet kao oruđa za pojačavanje značenja (ne)poznatog. Elementaran, ljudski, a često težak za analizu, humor je polazna tačka za razumevanje različitih kultura, kao i strategija da se u njima preživi. Na izložbi je predstavljeno kako se u Selmanijevom radu humor, uprkos svojoj ležernosti, tretira kao moćan način izražavanja, tranzicioni i (trans)nacionalni kulturni proizvod i tema za razgovor. Uprkos njegovoj „lakoći“, humor je zaista kompleksna tema, i ova izložba ga predstavlja kao sredstvo za razgovore o identititetu i preispituje kako humor oblikuje umetnički jezik i produkciju samog Selmanija. Ono što humor čini aktivnim je to što on ne dolazi samo iz jednog izvora, već u dijalogu koji je iniciran ne samo od strane (u ovom slučaju) umetnika, već se oslanja i na posmatrača, prouzrokujući (u slučaju uspeha) aktivan, hipnotišući i provokativan dijalog i diskurs. Ono što Selmani radi jeste da stvara angažovani dijalog i dijalog koji angažuje.
Humor iznenađuje i zaokuplja našu pažnju, i to je upravo ono zbog čega ga umetnici i koriste… i odakle bolje krenuti nego od sebe. U radu Kažu da ne možeš da držiš dve lubenice u jednoj ruci, kroz autoportret, Selmani preispituje kako sebe, tako i staru albansku izreku koja govori o nemogućnosti da se bude na dva mesta u isto vreme.
Obične stvari dobijaju nova značenja kroz umetnikove kreativne improvizacije kada banalne i za životnu okolinu opasne plastične kese pretvara u skromnu platformu za deljenje iskrenih misli. A kamioni za dostavu više ne dostavljaju robu, već sažete i minimalističke pametne citate samog Selmanija.
U radu Lorem ipsum, model teksta koji se često koristi u grafičkom dizajnu, štampi i izdavačkim industrijama, Selmani izvrće tako da ove dve reči smešta u potencijalno vitalnu poruku – poruku u boci. Na taj način, on beznačajni model teksta pretvara u tekst ispovesti ili onaj koji bi mogao spasiti nečiji život.
Oštrom ironijom i provokativnim kritičkim stavom, Driton Selmani govori u metaforama i alegorijama dok preispituje pouzdanost postojećih stanja i situacija, izmišljenih struktura i postojećih tabua. Zamišljena kao neprestano kulturološko istraživanje, izložba Sve više i više misli o drugim mislima, ispituje kako javne tako i privatne društveno promenljive pejzaže. Svakodnevni objekti i lingvistički fenomeni predstavljaju polazišnu tačku koja se završava u raznovrsnim formatima koji sežu od ličnih skica do instalacija, prikazujući društvene procese i istorijske veze, često koristeći apsurdnost i humor. Selmani pretvara objekte i situacije u umetničku poeziju u formi malih, ali važnih postupaka, te se rad suptilno povezuje sa nečim poznatim, a ipak stranim, u isto vreme i tu i tamo.
Driton Selmani je pronicljivi posmatrač i pripovedač našeg doba koji uspeva da izmami osmehe na lica.
Tekst: Lora Sariaslan
Fotografije: Ivan Zupanc
*A Few Maxims for the Instruction of the Over-Educated, prvi put objavljeno anonimno 17. novembra 1894, u izdanju Saturday Review
Izložba je podržana od strane Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, Opštine Priština i EU Kulture za promenu.